Den stråtækte skole i Mjels

 

I bogen Oksbøl Sogn Historie Fortællinger nr. 1 der blev udgivet af Oksbøl Sogneforening i 1980 skrev Kate Sørensen Mjels om "Den stråtækte skole i Mjels":

Den stråtækte skole i Mjels

Hvor lyder det hyggeligt med en stråtækt skole; hyggelig og beskeden som beboerne i vor by. I landsbyens udkant, der hvor den runder mod syd, lå den gamle skole, eller rettere sagt lå skolerne både den lille stråtækte og den, vi kaldte den store skole. Kun et stenkast fra skolerne gik Færgevejen til Hardeshøj, hvorfra en børneflok daglig fandt vej.

Det var også lige tæt ved skolen, at vejen fortsatte mod vest ud til Mjelsmark - ja helt ud til Lynge endda. Mod øst gik vejen til Broballe, hvor også børn i gamle dage måtte færdes for at gå i skole i Mjels. For os her i byen var det ingen sag at gå i skole, men lang vej havde de mange.

Til Hardeshøj, Rødenæb, Broballe og Mjelsmark var vejen lang, men helt ud til Lynge var der sikkert en 4-5 km at gå for de små poder. Efter tysk lov begyndte skolepligten allerede, når barnet var fyldt 6 år. Det fortsatte i 8 år, til de fyldte 14 år. I de mørke vinterdage forstår man, det var ingen fornøjelse for børnene, når der både var mørkt og koldt at gå den lange vej. For at gå, det var sagen, selv en cykel kendtes ikke.

Jeg mindes endnu de tapre børn, der i træsko tog tørnen. Som regel gik de uden frakke, men med et stort hovedtørklæde på, med vanter, hjemmestrikkede strømper og solidt hjemmevævet tøj på kroppen. Selvom jeg kun havde en l0 minutters gang til skolen, forlagte min mor, at jeg skulle have frakke på. Dette døjede jeg meget med. Jeg følte mig som en skrædder ved siden af de hårdføre, tapre landevejsbørn. Det hjalp dog ingen kære mor. Hendes vilje var den stærkeste.

Som nævnt var den lille skole stråtækt, en næsten firkantet bygning med høje lynafledere på. Disse lynafledere var så høje, at de næsten lignede fjernsynsmaster i dag. Én gang årligt blev de efterset. Her viste det sig en gang, at de ikke var i orden. Læreren fik besked om at fortælle det til børnene med forbud om berøring. Et par timer efter sad en af de mest kække drenge på taget og følte på den ene til morskab for læreren, der skyndte sig at vende ryggen til - der var ikke torden i luften den dag. I den firkantede skole fandtes en forstue med cementgulv i hele skolens bredde. Her var der stativer af træ på væggen med plads til eventuelle skiftesko. Der fandtes en dør ind til skolestuen og en anden ved opgangen til loftet. Det var et rigtigt gammelt råddent loft. Selve skolestuen var ret fantasiløs. En midtergang op til katederet (kaldet pult). Ved begge sider af gangen fire personers bænke med faste borde. Hvert barn havde sit indbyggede blækhus. Under bordet var der god plads til bøgerne og en skifertavle, som var nødvendig dengang. Her på skrev vi med griffel - meget praktisk, da herligheden kunne viskes ud efter eftersynet. På en snor hang en våd klud til samme brug. Vi havde alle en "griffelkasten" af træ. Den kunne rumme mange dejlige ting. I skolestuen fandtes også et skab med brugbare rekvisitter. Men det mest dominerende i stuen var dog den store sorte kakkelovn. Den kunne være fantastisk varm, især for dem, der sad i nærheden. På afstand det modsatte. Alt dette betød dog så lidt dengang. Heldigvis var der brædder på gulvet. Det var ikke så koldt.

Udenfor ved siden af den lille skole, stod ”sandhuset” ved sydsiden. Sådan et fandtes alle steder dengang. Tæt ved stod toilethuset. Dette var beregnet for piger på den ene side, og for drenge på den anden side. Selvfølgelig var der ingen træk og slip, men spanden blev tømt hver eneste uge. For det meste var der også avispapir anbragt til behageligt brug. Men med en manglende haspe tog de det ikke så nøje. I min erindring står så tydeligt, at jeg var derinde. Med et smæld lukkede en pige døren op og råbte: ”Udstilling”! Men denne forestilling blevet kortvarigt foretagende - siger sig selv.

På den anden side af skolen, den der vender ud mod vejen, stod de såkaldte ”turnenstativer”. At de kunne bruges til gymnastik forstår jeg ikke, men til leg var de velegnede. Der var høje klatrestænger, især beregnet til drengene. En rund jernstang til at svinge rundt på, var pigernes lyst. Jeg advarer, tag fat med begge hænder, aldrig kun i forklædet. Jeg rev det i stykker og faldt ned på ryggen - uha. Som et billede viser, kunne skolepladsen godt bruges til gymnastik, men den var nok ikke særlig effektiv.

På skolepladsens vestside lå den store skole med ”pander” på, det vil sige tegltag. På et rigtigt gammelt billede ligner det stråtag, men det er vist ikke muligt. Tegltaget så allerede gammelt ud i 1907. Ved siden af denne skole lå en gammel stråtækt bindingsværkslade, som endnu blev brugt i lærer Popps tid. Her var både et bryggers og et brændselsrum.

Før i tiden hørte der landbrug til skolen. Lærerlønnen var meget lille, så det var godt med lidt landbrug til at holde udgifterne nede med. Laden blev dog senere fjernet. Træskuret og lærerens bryggers blev placeret i den store skoles sydlige del, hvor kreaturerne før havde haft deres plads i staldene.

Når vi kom ind i den store skoles forstue med cementgulvet, fandtes skolestuen til højre. Til venstre var lærerens bolig. En dør på væggens venstre side førte lige ind i stuen. på væggen lige overfor var der to døre. Den ene førte også ind til en privat stue i lærerboligen. Den anden gemte trappeopgangen til husets loft. Her oppe boede i sin tid en lærerinde eller en ung lærer, der underviste i den lille skole. Denne boplads, der bestod af en stue og et lille bitte kammer, kunne næppe kaldes en lejlighed. Den blev også senere lagt til lærerboligen nedenunder. Lærerens bolig var ellers rigtig hyggelig med tre værelser; to små kamre, et stort køkken og et bryggers med udgang til en dejlig gammel have. Den store skolestue var i det store og hele indrettet som i den lille skole. Også her indtog den store kakkelovn en væsentlig plads.

Den første skoledag var en festens dag, sådan følte vi børn det i hvert fald. Efter min seksårs fødselsdag i marts, startede jeg i skolen i april. Træskoene var blanke og jeg havde det nye forklæde på. I den dejlig ny skoletaske var blandt andet det vigtigste - skolemaden. At alle piger havde forklæde på, - det var klart. De fleste havde vinger på og det pyntede svært. Mange havde ”tornyster” på ryggen. På denne måde var det lettest at bære skolegrejerne.

Så kom vi da op til frøkenen i den lille skole. Denne skole rummede de tre første klasser. Frøkenen klarede det hele. Medens hun beskæftigede sig med den ene klasse, skrev eller læste den anden, og måske regnede den tredje. Det gik fint, selvom vi var et halvt hundrede stykker. Hele børneflokken talte dansk derhjemme, så det må have været svært at undervise os på tysk. Hvordan vi klarede det, forstår vi næppe, men det gik egentlig ganske godt. Vi begyndte i det små med at lære bogstaverne at kende. Samtidig så vi billeder og fik deres tyske navne at vide. Efterhånden som hun fik lidt indsigt i vor kunnen, blev vi sat på plads. Det vil sige, at den der var dygtigst fik den øverste plads på bænken. Vi andre fulgte med efter evne og flid. Måske hjalp det lidt på fliden, hvem ved. Det var alligevel lidt trist for den med de små evner. Frøkenen var dygtig, men ret streng. Her gjaldt det takt, trit og retning på gammel tysk maner. Når timen startede og frøkenen kom ind, rejste vi os alle op, til hun med et nik bød os at sætte os igen. Dagen sluttede på en særlig måde. Vi gik ud én for én. Den mindste klasse startede. Drengene bukkede pænt for frøkenen, medens vi piger nejede smukt. Den store klasse sluttede. Herfra husker jeg især, at jeg fik alle tiders lussing. På rækken foran vores sad frøkenens yndlingselev, hun fik altid lov til at gå en række, før det blev hendes tur. Dette ville min veninde og sidekammerat, Tilly, og jeg også prøve på at gøre. Men den gik ikke. Vi fik begge to en ordentlig lussing. Jeg forstår godt nu som ældre, at frøkenen ikke kunne stå for Midde Jacobsens store blå øjne og hendes fine lyse krøllede hår. Hun var så pæn. Jeg må desværre indrømme at være lige det modsatte.

I 1914, da jeg var fyldt de 7 år, brød krigen ud. Ikke fordi jeg forstod ret meget af det hele, men lidt misundelig det var jeg nu på Amy Schmidt. Hun pralede med, at hendes far skulle være soldat. Det skulle min far ikke; han var heldigvis for gammel.

Vores Frøken fortalte os om krigen, som hun mente ville blive en lynkrig. Hun sluttede med ordene på tysk, og når vore tropper atter vender sejrrige tilbage, hvad vil vi så råbe. Der var stilhed i klassen, men pludselig stod lille Amy op, og sagde på dansk: Hurra for gamle Danmark. Frøkenen sagde ikke et ord mere. At dette store ønske skulle blive opfyldt, havde ingen drømt om. Lille Amy var bare 6 år gammel, men meget godt begavet. Hun var vokset op i et godt dansk hjem, hvor hun havde lært at bruge disse ord ved glade lejligheder. At frøkenen ventede en glædelig hjemkomst for soldaterne, følte Amy som en glædelig lejlighed; og da skulle der råbes hurra.

Efter tre år i den lille skole gik turen op til den store skole, hvor vi skulle tilbringe de næste 5 år. Også her var vi mange elever, ca. 50 - 70 stykker. Jeg ved bestemt, at der i Mjels skole gik 120 engang. De blev alle betjent af to lærere. Blandt de forskellige lærere husker jeg egentlig bedst frøken Lorenzen. Især fordi hun tit satte linealen ned på min bare ryg. Dette var meget tiltrængt, så rundrygget jeg var. Havde hun blot kunnet fortsætte med det i årene fremover. Det ville have pyntet meget.

Så begyndte da undervisningen i den store skole. Som i den lille sang vi morgensang og bad en fællesbøn. Stadig foregik undervisningen på tysk. Kun den ugentlige religionstime foregik på dansk. Der var også dansk gudstjeneste i Oksbøl kirke. Religionen blev selv respekteret af tyskerne dengang. Pastor Asmussen førte opsyn med sognets skoler. Han kom også af og til for at høre vor kunnen. Foruden var der en skoleinspektør i Sønderborg, der overvågede os på betryggende måde. Selvom langt de fleste af os var fra danske hjem, var den tyske Kaiser Wilhelms fødselsdag den 24. januar en festdag. Så sang vi de tyske fædrelandssange og sange til kejserens pris. For eksempel: ”Der Kaiser ist ein liber Mann”. Bagefter var der fridag og det var herligt; vi var jo kun børn.

Den forventede lynkrig var stadig ikke sluttet, selvom der nu var gået et par år. Tværtimod blev den mere og mere mærkbar. Flere og flere lærere måtte deltage i krigen. Blandt dem også læreren i den store skole. Undervisningen blev efterhånden ret mangelfuld. Jeg mindes en tid, hvor forskellige frøkener fra nabobyerne kom og underviste os. Dette skete selvfølgelig ikke hver dag, men et par gange om ugen. Vi fik da nye lektier for, medens de gamle blev gennemgået. Hvor fik vi dog lidt lært, os der gik i skole, medens verdenskrigen rasede fra 1914 - 1918. Sidst på krigen kom vor lærer atter hjem til skolen. Han havde i fronten fået et dårligt hjerte, og blev derfor sendt tilbage til vor by. På grund af de manglende lærerkræfter var undervisningen dog stadig mangelfuld. Desuden var der mange opgaver at forrette for os børn. For eksempel måtte vi alle efter høst ud at samle aks. Disse blev sendt ind for at give soldaterne brød. Bladene fra asketræet blev plukket ned i rækker. Dem bredte vi ud til tørring på den lille skoles loft. Mon ikke de gav hø til hestene i fronten? Også nælderne blev lagt til tørring oppe på loftet. At skære dem af var ikke så morsomt. Min far, der var så god, mejede dog en hel del med leen til mig. De stod tæt ved gården og var ikke til pynt. Så vidt vides blev disse brugt til tøjproduktionen. Der blev mangel på fødevarer, men mest heldige var vi dog her på landet, hvor der stadig, trods ihærdig eftersøgning, fandtes enkelte skjulte kilder.

Klæderne og al slags tøj var mangelvarer. Men hvad forklæderne angik, var jeg af de heldige. Efter mit store ønske, syede min mor mig gerne tre ens hver gang. Min veninde, Tilly, var så god til at holde sine pæne, det var jeg ikke. Jeg skulle have et rent på hver dag, og det måtte ikke ses.

Så kom da omsider genforeningen i 1920. En stor glæde og oplevelse for os alle. Det gjaldt om at lære en lille smule dansk. Vi manglede at lære så meget. Meget nåede jeg desværre ikke. Den 20. marts 1921 blev jeg konfirmeret i Oksbøl kirke af pastor Blichfeldt. Det var den danske pastors første hold her i sognet. Skoletiden var endt, kundskaberne var få. Der udgik heller ingen professorer fra vore små skoler i den tid. Dog mindes jeg de gamle skoler med glæde. Vi havde det hyggeligt, rart og morsomt, trods alt. Nogle år senere blev der bygget en ny skole i Mjels. Her står følgende over døren: ”Vi lærer ikke for skolen, men for livet”. Desværre må jeg indrømme, at netop her manglede vi så meget. Alligevel er barndommen ikke bare lykken. Når jeg i dag skuer over flokken fra den gamle skole, ser jeg mange tilfredse mennesker. Jeg kender ingen tabere af dem, vor tid har så mange af. Tilfredshed, det præger vor flok, og er det ikke det bedste her i livet?

Tilfredshed med den lod verden har givet os!

Kate Sørensen

Tilbage til Færgevej 43





til top
Ajourført februar 2013
www.jessenb.dk